Det är brukarna som bestämmer

078614846Replik till insändare från Mia Päärni (Mitt i Kista):

Oppositionens Mia Päärni (s) menar att Alliansen inte satsar tillräckligt på äldrevården eftersom den kommunala äldreomsorgen går i förlust. Socialdemokraterna skulle minsann ha skickat in åtta miljoner extra där.

Hur skulle det rädda den kommunala äldreomsorgen som behöver många miljoner till varje år, vet enbart hon.

Att den kommunala äldreomsorgen går i förlust har absolut ingenting att göra med satsningar på äldreomsorgen, utan enbart med att skattebetalarna dvs. de äldre VÄLJER att anlita privata aktörer ISTÄLLET.

Vi måste bestämma oss om vi skall föra en ansvarsfull politik och se till att den kommunala äldreomsorgen också höjer kvaliteten på sina tjänster eller behålla det som det är och låta folk anlita andra aktörer. En satsning på det kommunala alternativet som inte utvecklas skulle bokstavligen vara att slänga pengarna i sjön.

Och arbetslösheten (enligt USK och SCB) är i hela Sverige 5,4% och i Stockholm 3,5%. Mia har fått felaktiga siffror där också. Allt för att måla upp en felaktig bild av dagens Sverige.