Fryshuset kommer till Husby

Nyligen har man beslutat att öppna en filial till Fryshuset i Husby:

DN-Fryshuset

Vi, moderater i Kista, är mycket glada över denna etablering som kommer att medverka till att vi tillsammans med Fryshuset kan utveckla Järvaområdet långsiktigt och nu med fokus på Husby. Vi kommer att jobba tillsammans med ungdomar och unga vuxna för ett utvecklande och tryggare område. Vi fokuserar på att få flera mötesplatser och verksamheter till Järvaområdet med inriktning på att motivera och utveckla unga personer till utbildning, samverkan och arbete med egen försörjning.

Tillsammans med Fryshuset vill vi fortsätta att inkludera och göra unga människor delaktiga i sitt eget liv och sin egen framtid – en framtid som innefattar konstruktiv aktivitet, egen försörjning, ökad framtidstro och trygghet i området.

En viktig del för att öka framtidstron bland unga är sysselsättning. Vi ser fram mot att ungdomar genom Fryshusets verksamhet finner olika former av exempelvis servicearbeten, såsom fastighetsskötsel och vaktmästare och att få företagen att rekrytera lokalt.

En annan viktig förutsättning för egen försörjning är möjligheten att få en bra utbildning. Vi välkomnar Fryshusets initiativ och ambition också vad gäller utbildning och vi kommer även framöver att arbeta för att fler bra utbildningsmöjligheter för unga skapas i såväl Husby som hela Järvaområdet. Detta hoppas vi kan komma att uppmuntra ungdomar till vidareutbildningar och högre studier som i sin tur kan resultera i en eftertraktad arbetskraft och goda förebilder.

Fryshuset kan också skapa förutsättningar för att vara med och på sikt utveckla fritidsaktiviteter och idrottslivet i Husby.