Islamiska förbundet betalar moské

sundin_bo-2006Svar till Mirja Räihä Järvinen (S) i Mitt i Tensta-Rinkeby  30 mars 2010.

Vi moderater tycker om och vill utveckla hela Järvaområdet. En del av detta arbete består i att möjliggöra för de muslimer som bor här att träffas och utöva sin religion i bra lokaler.

Vi är glada och stolta över att ha uppnått en överenskommelse om att staden anvisar en mark för att bygga en Moské i Rinkeby. Vi välkomnar naturligtvis att även socialdemokraterna har anslutit slag till detta förslag.

Vi tycker att det är naturligt att vi moderater som drivit dessa frågor aktivt under en längre tid talar om för invånarna i Rinkeby hur arbetet går vidare. Det är  därför som vi i vårt flygblad bara skrev följande: ”En moské kommer att byggas på platsen där det gamla förvaltningshuset i Rinkeby nu står.” För tydlighetens skull: när alla nämndbeslut är tagna är det upp till Islamska förbundet att för egen bekostnad bygga en ny moské och mötesplats i Rinkeby.

På samma flygblad levererar vi för övrigt även information om att Rinkebystråket framöver ska omvandlas till en grön, lummig och modern gata med nya lokaler för butiker, restauranger och serviceföretag. Förutom att tryggheten ökar när fler människor rör sig ute på gator och torg tror vi att en moské, fler mötesplatser och fler företag kommer att få positiva ekonomiska effekter för Rinkeby. Dessutom kommer Rinkeby centrum förstärkas och ett tydligare öst-västligt stråk längs Rinkeby Allé le etableras genom hela stadsdelen.

Vi i Alliansen satsar stort på att utveckla hela Järvaområdet och ovanstående exempel ger en bild av hur vi utvecklar Rinkeby till att bli en tryggare och mer levande stadsdel.

Vi tror att det finns fler som vill vara med i det utvecklingsarbetet – ni är mycket välkomna att hjälpa till!