Sommarjobb till våra unga

Jag är stolt och glad över vi inför sommaren 2010 kommer att kunna erbjuda alla de 470 ungdomar, som sökt sommarjobb, ett sommarjobb inom våra verksamheter.

Stockholm Stad investerar för framtiden genom att ge ekonomiska resurser till oss i stadsdelarna för att genomföra detta. Detta är ett viktigt steg för våra ungdomar att få arbetslivserfarenhet.

Sysselsättningen i Stockholm ökade under 2009, i motsats till de flesta andra delar av landet. Trots det är det även i vår region fortsatt svårt för många ungdomar att komma in på arbetsmarknaden.

Åtgärder för att ge ungdomar chansen till arbete är en av de viktigaste investeringarna vi kan göra för framtiden. Därför har vi beslutat oss för att gemensamt och långsiktigt arbeta för fler sommarjobb och avlönade praktikplatser för ungdomar i Stockholm. Framförallt för de ungdomar som får möjlighet att pröva på arbetslivet, ta ansvar och få tjäna egna pengar.

Sommarjobbet eller praktikplatsen är också en bra möjlighet att skaffa sig erfarenheter, nätverk och referenser som är viktiga att ha tillgodogjort sig efter slutförda studier. Vägen till det första fasta arbetet går ofta via just nätverk och kontakter.

En ytterligare fördel med att ungdomar får pröva på olika yrken är att det kan väcka intresset för områden där det råder eller kommer att råda brist på arbetskraft, ett problem som riskerar att bli allvarligare i framtiden.