Moderaterna sätter miljön och klimatet i fokus på Järva

Svar till ”Jag ska också flytta härifrån” i Mitti nr 22 1 juni.

Med Folkfest för klimatet under veckan 30 maj till 5 juni med avslutning den 5 juni i Akalla By medverkade vi för att fira Värdsmiljödagen och att halva året gått med Stockholm som Europas Miljöhuvudstad 2010.

Vi har lyckats kombinera en framgångsrik miljöpolitik samtidigt som vi har en fungerande marknadsekonomi med en tillväxt. Vårt miljöarbete, som många andra städer i Sverige och Europa vill se och lära av kan ge inspiration till andra städer. Vi vill skapa ett Stockholm som ligger i absolut framkant i världen när det gäller hållbarhet.

Järvaområdet är ett av de viktigaste och mest spännande områden i ett växande Stockholm. Vi har en stor arbetsmarknad, ligger endast 20min med kollektivtrafik från centrala Stockholm, och Järvafältet har stora fina grönområden med öppna naturområden med stora möjligheter till friluftsliv och rekreation. Det gröna området mellan våra stadsdelar på Järva är en viktig resurs och symbol för Stockholms miljöprofil. Här finns bland annat Stockholms enda och ekologiska jordbruk Hästa Gård. Men även det bebyggda Järvafältet ska bli ledande på miljö. Till exempel jobbar våra förskolor sedan länge med Grön Flagg, och Husby är på väg att bli modell för energieffektiviseringar i miljonprogrammet.

Vår ambition är att kunna stå modell för andra miljonprogrammsområden. Husbys bostäder ska vara en internationell förebild, när upprustningen sker med en stark miljöprofil, med höga ambitioner för förbättringar för både boende och miljön.

Järvalyftet är en del av vision för 2030 – ett Stockholm i världsklass. Detta omfattar upprustning av befintliga stadsdelarna kring Järvafältet: Akalla, Hjulsta, Husby, Kista, Rinkeby och Tensta. Bland annat ska cirka 25 000 bostäder renoveras för att förbättra energieffektiviteten och minska energibehovet med 50 %.

Jag tycker det är självklart, till skillnad mot den anonyma personen i insändaren, att våra muslimska medborgare ska ha ett kulturcenter innefattande en moské för att kunna utöva sin religion. På samma sätt som vi svenskar har våra kyrkor för att kunna utöva vår kristna religion. Därför har vi anvisat ett markområde i Rinkeby för att våra muslimska medborgare där ska kunna bygga ett kulturcenter.

Bo Sundin (m)
Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd