Anställ 3 000 fler poliser till Stockholm och inför jourdomstolar

DEBATT
3 000 fler poliser till Stockholm, jourdomstolar och skärpta straff för de som attackerar blåljuspersonal. Det ska göra Stockholm tryggare skriver Moderaterna.

I Rinkeby förvarar sig polisen med vapen mot stenkastare på grund av hotfulla situationer när de griper en efterlyst person. Allt fler butiksägare, inte minst i Husby och Rinkeby, stänger igen sina verksamheter på grund av hot och otrygghet. Drogförsäljning sker öppet och blåljuspersonal utsätts för attentat vid utryckningar, vilket är ohållbart. Behöver en människa hjälp måste han eller hon kunna räkna med att den hjälpen kommer fram, något som inte alltid kan garanteras idag i en del stadsdelar.

Vi står inför en situation där delar Järvaområdet riskerar att bli ett område som styrs av kriminella gäng och där samhällets insatser utsätts för hot eller stenkastning. Detta utan att den socialdemokratiska ledningen i staden tar frågan på allvar. Inga insatser eller politiska fördömande görs. Ansvarige ministern Anders Ygeman (S) ger inte heller några svar på våra frågor om vilka gemensamma åtgärder vi kan göra för att öka företagarnas trygghet och inte minst vilka åtgärder vi kan vidta mot kriminaliteten.

Vi moderater i Stockholm är tydliga. Sociala insatser räcker inte, säkerheten måste garanteras på plats. Det måste till fler poliser. Minst 10 000 fler poliser i landet, varav 3 000 till Stockholm, för att möta de utmaningar vi ser och för att säkra upp tryggheten för boende och handlare. Vi vill skärpa straffen för attacker på blåljuspersonal, den som hindrar dem från att fullfölja sina uppgifter skadar hela samhället. Det planerade polishuset i Rinkeby måste också komma på plats snarast. Idag har det skjutits ytterligare på framtiden och beräknas det vara på plats först om två år. Vilket är helt orimligt. Vi vill också se jourdomstolar på plats som snabbt kan döma misstänka personer. Brott måste straffa sig direkt.

Hoten, den öppna droghandeln och kriminaliteten måste stoppas om vi vill se en trygg stad i hela Stockholm. Det är allvarligt att S som styr staden och landet lämnar fältet fritt för den eskalerande kriminaliteten och överger de skötsamma medborgarna.

Anna König Jerlmyr, (M) oppositionsborgarråd och gruppledare
Bo Sundin (M), ledamot kommunfullmäktige