55 miljoner för ett miljöprofilerat Järva – 10 miljoner för cykelbanor

hamilton_ullaIdag beviljade regeringen 55 miljoner i investeringsmedel för energieffektiviseringar, förnyelsebar energi, och transporter, för stadsdelarna kring Järva. Av dessa lägger staden 10 miljoner för bättre cykelframkomlighet, säkra cykelställ, och tillgänglighet till busshållplatser.

Vårt tuffa mål om tre ton koldioxid per stockholmare till år 2015 kräver stora investeringar. Nu gäller det att bygga ihop Järva med god cykelframkomlighet kopplat till stadens cykelvägnät. Dessutom behövs säkra cykelställ vid idrottslokaler, bostäder, förskolor och skolor för att fler ska välja cykeln.

I samverkan med de boende sätter vi nu miljöprofil på miljonprogrammen för att skapa hållbara och klimatsmarta hus och sänka stadens energianvändning. Järva ska vara en förebild både nationellt och internationellt.

Totalt fördelas de 55 miljonerna som följer:
Energieffektivisering av Svenska Bostäders bestånd (24,750 Mkr),
Förnybar energi (13,680 Mkr),
Transporter (10,050 Mkr),
Ökad delaktighet (4,350 Mkr) och
Utvärdering (2,460 Mkr.)

Bakgrund
Den borgerliga majoriteten i Stadshuset har utsett Järva till ett av tre miljöprofilområden, där stora investeringar ska göras för att energieffektivt rusta upp miljonprogrambostäderna. Satsningarna sker inom ramen för Stimulans för Stockholm, där staden lägger 15 miljarder kronor. Delegationen för Hållbara Städer har beviljat stadens ansökan om ytterligare pengar för upprustningen av Järva.